Recenta decizie ANC isi indreapta atentia catre consumatori, enumerand o serie de obligatii de informare impuse furnizorilor de servicii de comunicatii electronice anterior sau pe parcursul derularii contractelor de furnizare servicii.
Voi enumera pe scurt ce trebuie retinut in cazul serviciilor de acces la internet in banda larga:
a) oferta de servicii si preturi va trebui transmisa catre ANC, care va administra in baza unei aplicatii interactive, o pagina de internet cu informatii comparative privind tarifele si conditiile oferite de furnizorii de servicii de comunicatii electronice;
b) detaliile contractuale vor fi redate intr-o modalitate mult mai clara, utilizatorul final trebuind sa acceseze cel putin urmatoarele informatii:
– modalitatea de plata a facturilor (in avans sau ulterior furnizarii serviciului);
– tariful corespondent abonamentului lunar si traficul/creditul inclus in pretul abonamentului;
– tariful de conectare la retea sau tariful de instalare a serviciului;
– tarifele percepute pentru inchiriere sau furnizarea echipamentelor;
– tariful perceput pentru traficul suplimentar;
– viteza de upload/download in intervalul orar de trafic maxim (calculata in functie de numarul maxim de utilizatori care pot accesa simultan serviciul), precum si viteza maxima de upload/download;
– ofertele promotionale in curs, inclusiv reduceri sau gratuitati la echipamente;
– aria de acoperire a serviciilor (localitatile in care sunt disponibile serviciile).
b) pagina administrata de ANC va oferi, prin criteriile si optiunile aplicatiei interactive, un clasament al celor mai avantajoase planuri tarifare;
c) Obligatiile furnizorilor de servicii de comunicatii electronice:
– transmiterea catre ANC a ofertelor comerciale cuprinzand setul minim de informatii detaliate in Anexa la Decizia ANC;
– introducerea informatiilor la nivelul interfetei web a aplicatiei puse la dispozitie de ANC;
– actualizarea informatiilor introduse in cazul modificarilor ofertelor comerciale.
d) ce trebuie sa contina facturile detaliate transmise utilizatorilor finali (persoane fizice sau juridice)
– perioada de tarifare;
– tariful lunar perceput pentru abonament si tariful pentru traficul suplimentar;
– tarife percepute pentru conectare/instalare/reconectare/deconectare;
– tarife percepute pentru inchiriere/furnizare echipamente;
– tarife pentru servicii suplimentare, percepute lunar;
– gratuitatile/reducerile tarifare de care abonatul a beneficiat si modul de aplicare a acestora;
– serviciile ocazionale furnizate si tarifele percepute pentru acestea;
– numarul de ore/volumul de trafic inclus(e) in abonament (limita de trafic), precum si traficul suplimentar generat prin depasirea numarului de ore/volumului de trafic inclus(e) in abonament, diferentiat in functie de perioada din zi/saptamana in care se realizeaza accesul la internet;
– suma totala tarifata, inclusiv TVA;
– un numar de telefon in cazul în care utilizatorul considera necesare informatii suplimentare cu privire la factura detaliata;
– cursul de schimb valutar aplicat, daca este cazul.
Decizia contine si o Anexa care detaliaza setul minim de informatii pe care trebuie sa il contina oferta publica a fiecarui furnizor de servicii de comunicatii electronice. Anexa nr.2 a aceleasi decizii se prezinta ca un ghid al utilizatorului acestor servicii, enumerand drepturile acestuia si modalitatea de a adresa reclamatii catre ANC.
Este cel putin ciudata diferentierea care se face in cadrul Anxei nr.1 intre serviciile de acces la internet cu plata in avans si cele furnizate pe baza de abonament, cunoscut fiind faptul ca cel putin din punct de vedere logic, un abonament poate sa implice plata in avans.
Dar deocamdata nu criticam, oferim doar informatia si ramane sa interpretam urmatoarele:
– in ce masura decizia ofera doar o modalitate mai transparenta de publicare a ofertelor comerciale in sensul protejarii utilizatorului final si care sunt implicatiile acestei decizii la nivel concurential intre furnizorii de servicii;
– in ce mod sunt afectate, prin decizia in cauza, efectele principiului libertatii contractuale ce guverneaza contractele de acest tip